Brusten hälsena 7

Tiden rusar iväg märkligt fort. När hälsenan gick av och jag fick veta att nu är det gips och ortos i 12 veckor kändes det som en evighet. I dag, 4 april, är det 8 dagar kvar tills jag kan sluta använda ortosen.

Sist jag skrev använde jag ortosen 24/7 och hade precis fått börja stödja på den. Använde båda kryckorna och fick plasta in ortosen i en plastsäck när jag skulle duscha. Det har varit otroligt jobbigt. Jag är såå glad att jag haft Eva som hjälpt mig med att handla mat, tvättstuga och andra praktiska saker som blivit jobbiga att utföra.

15 mars träffade jag läkaren på Ortopeden St Göran. Han tyckte att det såg bra ut. De fyra kommande veckorna skulle jag börja träna foten och börja gå utan ortos. Men jag skulle ta det lugnt och undvika plötslig påfrestning då det kan orsaka reruptur. Om jag kände mig tillräckligt stark och stadig i foten kunde jag börja köra bil från 15 april och cykla. Men vid cykling ska jag ha pedalen under hålfoten/hälen

Inomhus har jag de tre senaste veckorna fått gå med skor och tofflor. Utomhus har jag använt ortosen. I skorna har jag 15 mm hälkilar för att inte sträcka ut hälsenan för mycket nu i början. De senaste dagarna har jag faktiskt gått med skor utomhus också istället för att använda ortosen. Men jag har märkt att folk på stan (buss och tunnelbana) tar större hänsyn när man kommer krycka och ortos vilket känns lite tryggare eftersom risken för så kallad reruptur är som störst nu 8-12 veckor efter olyckan.
Det är lätt hänt att man blir knuffad när det är trångt i rusningstrafik.

Det har varit underbart skönt att sova utan ortosen och att få lufta foten. Jag har inte haft problem huden, inga klåda eller eksem. Men blodcirkulationen verkar inte funka fullt ut. Foten/ankeln svullnar och foten/underbenet blir mörkrött/lätt lila när jag står i duschen. Så när jag vet att jag ska gå omkring en del använder jag stödstrumpa för att hålla tillbaka svullnaden.

Jag har anlitat en sjukgymnast som givit mig övningar:

  • håll hela foten i golvet och lyft bara stortån x 10 x 3 tre gånger om dagen.
  • håll hela foten i golvet och lyft bara hålfoten x 10 x 3 tre gånger om dagen.
  • sitt på en stol med knäet i 90*, lyft hälen med vadmuskeln x 10 x 3 tre gånger om dagen. Belasta genom att hålla emot med handen  på knäet.
  • stå med fötterna lätt isär pendla vikten mellan höger – vänster fot x 10 per fot x 3 tre gånger per dag.

Jag är fortfarande väldigt svag i benet och det ömmar en del i hälsenan. Så än så länge kan jag inte gå utan att halta lite. Jag sätter i hälen i steget och rullar över foten till tårna, men har ingen kraft att skjuta ifrån steget med tårna. Hopas verkligen att styrkan kommer tillbaka snart.