Brusten hälsena 6

Torsdag 16 februari

Fyra veckor sen hälsenan gick av. Först två veckor gips utan att få stödja på foten, sen två veckor med Aircast ortos med tre hälkilar som håller foten spetsfotläge. Jag har fått belasta foten med ca.30% av kroppsvikten när jag tagit mig fram på kryckorna. Största fördelen med ortosen är att jag kan ta av den och lufta foten ibland och jag kan duscha utan den. Men då får jag inte stödja på foten, så nu står det en duschpall i duschen.

I dag har jag tagit bort en av de tre hälkilarna i ortosen så hälen är nu ca.1,5 cm lägre och det känns faktiskt skönare nu än med tre kilar. Nu ska jag gå på foten med hela kroppsvikten (103,5 kg) och det har till en början känts lite läskigt. Orolig för att det ska nypa till och göra ont eller att det är för tidigt och hälsenan brister igen. Men efter lite övning kan jag nu gå kortare sträckor (ca.20m) helt utan kryckor. Det stramar och smånyper lite grand men det går förvånansvärt bra. Ortosen i sig är inte speciellt gåvänlig, mest klumpig och stel.

Ett problem som kvarstår är att foten svullnar upp till och från, så nu har jag inhandlat en stödstrumpa som jag ska prova ikväll.

SLs bussar

Det har blivit mycket bussåka sista tiden. Jag har gjort en faschinerande upptäckt, chaufförer som är medelålders och äldre vita män öppnar oftast bara ena entrédörren av två till bussen vilket gör det klart krångligare att komma in med kryckorna och dom är sällan pigga på att sänka ner golvet så att det ska bli lättare att kliva på. Medan 9 av 10 chaufförer med utländskt utseende öppnar bägge dörrarna samtidigt som dom snabbt sänker golvet, en stannade t o m 10 meter innan hållplatsen när han så mig krycka mig fram så fort jag kunde. En förvånande och hyffsat tydlig upptäckt som jag inte har någon förklaring på.
Och om nån nu undrar så har jag hittills inte åkt med någon kvinnlig chaufför.

Kommande två veckor

Nu ska jag försöka lära mig gå halt-fritt som möjligt i två veckor. Sen ska jag träffa en sjukgymnast som ska ta bort en kil till (1,5 cm) och ge mig ett träningsprogram för foten. Hittills har jag bara spretat med tårna x 10 tre gånger om dagen och spännt vadmusklen i 10 sek. x 10 tre gånger om dagen.

Klicka på länken nedan så får du se en liten video från första stegen utan kryckor.

Promenad_1